Binnen een onderneming is de verbetering in samenhang van de teams altijd één van de belangrijkste bekommernissen van de managers. En er gaat niets boven teambuilding om de banden tussen collega’s te creëren en te versterken. Volgens een studie van AGEFI verhogen ondernemingen die dit soort activiteiten voor hun teams organiseren, hun efficiëntie met 30%. Het effect wordt gemeten door een toename van het welzijn op het werk en betere prestaties van de werknemers.
Teambuilding, dat sinds de jaren tachtig populair is bij bedrijven, haalt werknemers uit hun gebruikelijke werkomgeving en stelt hen in staat momenten van gezelligheid te beleven en zichzelf in een nieuw licht te ontdekken.
Teambuilding kan puur recreatief zijn : weekends, uitstapjes, ludieke of sportieve activiteiten – of meer bedrijfsgericht : interactieve seminars, logische activiteiten, creatief brainstormen, enz. Het kan ook een combinatie van beide zijn.
Teambuildingactiviteiten worden vaak begeleid door gespecialiseerde coaches die formules toepassen die aangepast zijn aan de behoeften van het bedrijf of het team. Een neutrale buitenstaander kan constructieve en sympathieke feedback geven.
Welke vorm het ook aanneemt, teambuilding zal altijd een nieuwe groepsdynamiek stimuleren, en kan ook meer specifieke doelstellingen bereiken:
- Teams bedanken en motiveren
- Integratie van nieuwe werknemers
- Helpen bij crisisbeheersing
- Verbetering van de communicatie
- Innovatie aanmoedigen
- Het saamhorigheidsgevoel versterken
- De verborgen sterke punten van teamleden onthullen aan andere collega’s en managers